Min sommar

Hej!

Idag är det den femte augusti. Fast väldigt sent på natten, så datumet har slagit om till den sjätte augusti. Jag sitter i stugan i Båtvik och tänkte skriva lite om min sommar. Stugan? Undrar ni förvånat. Ja, jag och Mattias har flyttat en friggebod från Fällfors till havet i Båtvik. Eller, precis intill havet i Båtvik. I en egen liten vrå på mamma och pappas gård. På tio kvadrat har vi bott större delen av sommaren och det har varit underbart!

I det här inlägget finns en hel del bilder från instagram inbäddade. Det gör att det ser lite konstigt ut. Som att inlägget tar slut efter varje bild. Bläddra bara vidare! Det är ett lååångt inlägg! –

Friggeboden har genomgått en förvandling, en liten skönhetsoperation. Medans jag och Maya var i Stockholm (ja, det borde jag kanske också skriva om?) så målade Mattias tak och väggar vita. Vilket ansiktslyft! Tidigare var allt furufärgat och det blev bara så himla fräscht av det vita. Nu är det även målat runt fönstren, vitt och ytterdörren, turkos! Jag har också proppat in en massa turkosa och blå saker i stugan och det känns så fint och hemtrevligt. För er som undrar – nej, jag kan aldrig få nog av turkost!

Nu sitter jag alltså här i min ensamhet och tänkte göra en försök att sammanfatta sommaren. Lite sommar är väl kvar, men semestertiderna är över. Mattias jobbar natt och jag jobbar på några snuttar nu och då. Jag har inte börjat om att undervisa så för mig består arbetet av planering och marknadsföring. Kom och dansa i höst! Eller övertala några du känner att göra det! 😉  –> http://www.zoloz.se

Morfar

I början av juni, den 6 juni mer exakt, så gick morfar bort. Han hade varit väldigt sjuk länge, men ändå lyckats kämpa sig kvar. Ett hjärta som var slut redan för två år sedan. Nästan ingen ork alls, men alltid glad då man kom förbi och hälsade på. Alltid så vänlig, alltid så lugn. Jag kommer att sakna honom. Begravningen blev väldigt snabbt därpå och tyvärr kunde jag inte närvara på den. I stället läste mamma upp en text som jag skrivit.

hejdå morfar rosor och farväl

Tunisien

Dagen efter morfars bortgång så åkte jag och Mattias till Tunisien på en veckas charter. Det som från början skulle vara två veckor i New York och en väns bröllop ändrades till charter då jag insåg att det inte vore så smart av mig att åka på dyr resa till NY då jag just startat företag och inte vet hur jag ska klara mig i höst. Vi letade därför upp en charter från Skellefteå och åkte raka vägen till Sousse i stället. Kort flygtid, transfer, halvpension, sol och bad. Semester. Vi hade sol och varmt varje dag. Någon dag var det lite blåsigt. På första dagen av veckan som skulle vara slapparresa med strand- och poolhäng så bokade vi in oss på en tvådagars Sahara-tur. Det ångrar vi verkligen inte! Vi fick se stora delar av landet och mer av det ”riktiga Tunisien”, inte bara turistdelen. Bl a tog oss turen med till:

En stor amfiteater – den tredje största välbevarade i världen.

Grottor i bergen där urbefolkningen bor – det var så tyst när man klev av bussen, inte ett ljud, ingen fågel, inget brus… jag har aldrig varit någonstans där det varit så tyst! Vi fick hälsa på en familj där som bjöd på te och bröd och visade sitt hem. Ett rum tar ca sex månader att gräva ut ur berget.

Utkikstorn mitt i ingenstans över det karga landskapet.

En oas-stad (minns inte namnet nu) där vi bode på lyxhotell en natt. Därifrån åkte vi till Saharaöknen där de flesta ur vår grupp valde att åka kamel i en timme bland dynerna. Eftersom jag är rädd för djur och Matte höjdrädd så valde vi att inte hoppa upp på varsin kamel. I stället så hyrde vi en fyrhjuling och gav oss ut i sanden tillsammans med en guide. Det var en himla mäktig upplevelse! Vi fick dessutom åka längre ut i öknen är kamelridarna. Djupare/högre dyner. Sand så långt ögat kunde nå. Riktigt häftigt!

Nästa dag steg vi upp redan klockan fyra på morgonen, åt frukost och hoppade på bussen kl fem. Vi skulle skynda oss ut för att hinna se soluppgången över öknen.

Vi åkte sedan vidare till en stor saltsjö. Enorm, uttrorkad sjö där de utvinner salt. Bl a till våra svenska vägar.

Efter det en till Oas-by där vi klättrade upp i ett berg för att gå till ett litet vattenfall, vattenkällan som gjorde att de kunde bygga upp en by. Karga berg, rödgulaktiga. Mäktig utsikt.

Då vi var klara där så bytte vi bussen mot jeepar som körde oss vidare på obefintliga vägar. Det kändes som vi körde rakt ut i ingenstans och jag har ingen aning om hur chauffören hittade. Helt galet var det och det kändes som att åka berg- och dalbana med bil då vi kommit en bit på väg. Höga branta sanddyner som vi kanade utför… hoho! Jag är inte höjdrädd, men bilrädd… så det var minst sagt läskigt!

Jeeparna tog oss ut till Star Wars-kulisserna från första Star Wars-filmen som står kvar ute i öknen. Ganska häftigt faktiskt.

Efter det åkte vi till en superstor moské. En av de viktigaste moskéerna (tredje viktigaste?). Efter det tillbaka till Sousse. Nöjda och glada efter två fantastiska dagar fyllda av upplevelser och intryck.

I övrigt så solade, badade, slappade, strosade vi runt i Sousse. Åt några luncher och middagar ute. Några middagar på hotellet. Lite shopping. En liten utflykt med ett minitåg till en närliggande ort med fin hamn. Semestergrejer. Om vi inte åkt på Saharautflykten så tror jag inte att vi hade varit så jättenöjda. Nu kom vi hem med en fin resa med många intryck och upplevelser. Billigt var det också och fint väder. Men jag tror inte vi åker tillbaka till Tunisien. I så fall ska vi bo på all inclusive lyxhotell och bara bara chilla… 🙂

Fler bilder från Tunisien får jag visa vid något annat tillfälle!

Midsommar

Midsommar firades på dagen i Båtvik på platsen. Vi lämnade soligt och varmt väder i stan och åkte till blåst och gråmulet väder. Åt picknicklunch med vänner och familj och vände sedan tillbaka mot stan och vidare till Ursviken där vi hade en mycket trevlig kväll. Sol, middag ute och badtunna. Trevligt!

Festivalen

Syster kom hem för att gå på Stadsfesten. Det blev så att vi hade lite fest hemma hos oss på fredagen sen gick vi ner och hängde i ett öltält nästan hela kvällen. Trevligt men inte så festivaligt. Träffade några jag kände, men inte så jättemånga. Lördag så sågs vi också hemma hos oss innan, men ingen fest för min del. Inne på festivalen så såg jag och Matte först Magnus Uggla och sedan Petter. Båda två var väldigt bra. Mellan det gick vi till tivoliområdet en sväng vilket innebar att jag vann ett mjukisdjur och Matte vann fem (?) om jag minns rätt. Mycket mer festivalkänsla på det! Så jag är nöjd.

Kyrkhelgen

Jag och Ida dansade på Kyrkhelgen. Vi framförde totalt fyra danser. Först dansade jag flamenco och sevillanas. Sen dansade vi två duetter. Den första var en trädgårdsdans som vi skapade särskilt för Kyrkhelgen, den andra var en duett som jag och Malin Morin skapade för några år sen till midsommardans i Byske. Det gick bra och var roligt.

Stockholm

Samma dag som jag dansat på Kyrkholmen så satte jag och Maya oss i bilen och körde ner till Stockholm. Det gick jättebra… fram till typ kl två på natten då vi både blev jättetrötta. Sista timmarna var en ren pina då vi bytte förare ungefär var 20:e minut för att inte somna bakom ratten. Huvva! Men till slut kom vi fram och behövde bara leta en parkering… Vi var inne i Mayas lägenhet ca 04.30 på morgonen.

Sen spenderades några dagar i Stockholm med jobb på dagen och kul på kvällarna. Måndagen tog vi det lugnt och såg lite film och chillade i soffan.

Tisdag så åkte vi ut till Skansen och kollade lite Allsång och en massa djur. Det var sjukt mycket folk så vi såg inte så bra och då gick vi iväg en sväng och kollade på de exotiska djuren. Lemurerna var hur coola som helst. De hoppade omkring fritt runtom oss, och vissa kom jättenära! Sen var det ormar, spindlar, krokodiler, apor, ödlor, fiskar mm. Då det stängde så gick vi tillbaka till allsången. Såg några glimtar av Yohio och Amanda Jenssen. Drack lite sangría och åt popcorn. Fint väder. Då allsången tog slut så gick vi till de nordiska djuren. Såg bl a järv, räv, älg och björnar. Var där tills hela Skansen stängde. Mycket trevlig kväll.

Onsdag så tog jag bilen och överraskade Maya på hennes jobb då hon skulle sluta. Utflykt! Vi körde till Vaxholm där vi åt god middag, strosade bland båtarna och turistade i den gulliga staden. Vi blev förälskade i stället och sa att vi skulle köpa hus där och flytta. Massor med gamla vackra hus, härliga rosenbuskar och charmiga smala gator. Hittade en fin liten strand där vi satt och njöt i solen och tog fina bilder. Köpte glass. På vägen hem körde vi en liten snirklig alternativ väg och stannade vid ett slott och en död kuslig sjö. Tummen upp för den utflykten!

Torsdag träffade jag Ninnie på dagen. Hon bjöd på lunch som vi åt vid vattnet nedanför henne på Kungsholmen. Sen hakade jag på henne då hon skulle göra lite ärenden och sen tog vi ett glas vin vid maskrosfontänen bredvid Dansens hus där de hade stor uteservering nu. Trevligt!

Fredag så åt vi middag på Ninnies mammas tak med utsikt över Stockholm och Djurgården. Hon bor på söder uppe på ett litet berg och har fantastisk utsikt! Jag, Ninnie, Maya, Mayas kompis samt Te med sin familj. Te är en simonsonlärare från NY. Helt underbar människa! Mycket trevlig kväll.

Lördag och söndag så tog jag dansklasser för LYNN! Åh! Det var helt fantastiskt! Så duktig hon är på undervisa! I slutet på andra dagens lektion dansade jag bredvid Te och Katiti, båda från NY och simonsonlärare, och fick rysningar i hela kroppen. Tänk att JAG dansade med DOM som är så himla duktiga! Och ganska fantastiskt faktist. Underbart! Efter dansen dessa dagar så solade och badade jag och Maya vid Vinterviken. Najs!

Måndag – tittade på teachers training course som Lynn höll i. Yoga med Lynn – också helt fantastiskt! Och dans med Katiti. Härlig dag. På kvällen packning och förberedelser för att åka hemåt.

På vägen hem från Stockholm så stannade vi några timmar i Svartvik, utanför Sundsvall, och handlade loppisprylar och sträckte på benen. Middag vid Skuleberget. Hemma safe and sound på kvällen.

Dans i Fällfors

Den 10 juli dansade jag och Bella i Fällfors kyrka. Fyra danser framförde vi. Två duetter och varsitt solo. Det gick riktigt bra, trots ett darrigt rep innan. Bellas solo är helt fantastiskt! Kul att medverka i Fällfors igen. Nästa sommar kan det bli nåt ännu häftigare! Vi var också med i Norran då de skrev om dagtidsaktiviteterna, då vi blev fångade på bild ätandes fisksoppa på campingen.

Livet i stugan

Efter Stockholmsresan så har vi nästan spenderat all tid i stugan. Mattias har haft semester och jag har väl slitits med i det litegrann och levt stugliv och njutit av svensk sommar. Så fantastisk den svenska sommaren är med sitt ljus och vackra natur! Love Norrland, säger jag bara!

Livet i stugan består av att titta ut över viken och dess skiftningar, lite fiske, mat, pyssel i och runt stugan, samtal med familjen och kanske en liten cykeltur in till Byske för att titta på marknaden eller musikcafé. Jag har också hunnit med en tjejkväll på Bastuflotten med inte mindre en tre små simturer i havet, Byns dag där vi tävlade i kubb och grillade middag på platsen med vänner och andra glada bybor. Och framför allt slappnat av, lagt ifrån oss datorer och telefoner och bara varit. Underbart det också!

Bröllop

Den 13 juli gifte sig Petter och Lisa. Vigseln var på platsen i Båtvik. Festen på Gästis. De var jättefina båda två. Det var perfekt väder. Varmt men molnigt, och inget regn. Vi hade en riktigt trevlig dag och kväll. Stort grattis till er! ❤

DSC_4135 DSC_4560 DSC_4184Matte Pia

Mormor

Den 17 juli så gick även mormor bort. Min lilla mormor! Bara en dryg månad efter morfar. För mig blev det en chock. Morfar var jag förberedd på att han kunde dö, men inte mormor. Till morfar sa jag ”hejdå” nästan varje gång jag hälsade på. Inte rakt ut. Men jag tänkte alltid att kanske är det sista gången vi ses. Men inte med mormor. Mormor hade hunnit bli lite dement, men i övrigt kändes hon så pigg och fräsch. Jag trodde hon skulle leva några år till. Kanske skulle hon t o m bli 100 år? Men så blev det inte. 94 år och 70 år som gifta! Efter morfar dog så var hon så deprimerad och hon åt knappt alls. Den dagen hon dog så hade hon fallit hemma och fått två hjärnblödningar och en fraktur. Det tog bara timmar från att hemtjänsten hittat henne tills att hon dog. Jag, Maya, mamma och Barbro var där på akuten med henne. Hon kunde inte prata, men var vid lite medvetande då vi var där från början. Hon höll min hand. Och hon försvann längre och längre bort. Tills hon inte längre fanns kvar.

Jag saknar henne! Och jag blir ledsen då jag tänker att jag inte kan hälsa på henne mer. Ingen mormor och ingen morfar kvar på Strandgatan. Ingen som ringer och vill ha Aftonbladet levererat (mormor) eller som vill ha hjälp med tv:n (morfar). Ingen som ber mig skriva i gästboken, köpa lägenheten eller gifta mig på brostenen 🙂 Ingen som leder mig runt varje rum för att visa hur hon har det och försöka propsa på att få ge bort några saker. Det där invanda mönstret som fanns på slutet. Inga mer plättar och blodpannkaka. Inga mer pliriga ögon och busiga kommentarer. Ingen som visar sina bensvingar för mig. Ingen som öppnar dörren med spelad chock, håller om mig och tar mig i handen. Ingen mormor mer. Saknar dig så!
Min älskade mormor Finaste tanten
 

http://instagram.com/p/b95H2IIGWQ/

Storforsen

Som en sista liten semesterutflykt så åkte vi till Storforsen med Sarah och Johnny. En väldigt trevlig resa där naturen stod för det bästa med upplevelsen. Vi gick längs med den stora dundrande forsen, badade i ”lagunen” nedanför döda fallet, hade picknick, åt godmiddag på hotellet, relax med bastu och badtunna och framför allt en trevlig helg med goda vänner. Underbart!

Tillbaka till allvaret..?

Sammanfattningsvis så har jag haft en jättehärlig och underbar sommar, samtidigt som den varit väldigt ledsam och jobbig med den sorg vi drabbats av. Men nu går livet vidare och vi får se hur det artar sig! Förhoppningsvis fortsätter det med bra och underbara upplevelser och händelser och så får sorgen lägga sig. Vi blickar framåt och går vidare.

Nu är det dags att jobba, jobba, jobba och få företaget att ta fart så jag verkligen kan stå på egna fötter. Heja!

Och även dags för mig att sova lite.

Vid ett annat tillfälle får jag visa mer bilder! Jag har fotat ganska mycket med systemkameran i sommar, men jag hade inte tillgång till dom bilderna nu. Ni får se en annan gång!

Godnatt!
Pia

En tanke på “Min sommar

  1. linnejder skriver:

    Vilken sommar! Beklagar sorgen, men kul att ni gjort mkt kul iaf 😊
    Jag skulle gärna vilja se lite mer bilder på eran stuga.
    Kramis

Lämna en kommentar